Verslaving is een ziekte. Sommige mensen reageren veel heftiger op stemmingsbeïnvloedende middelen of activiteiten dan gemiddeld. Het is deze groep die een verhoogd risico loopt verslaafd te raken.

De behoefte aan middelen of activiteiten wordt bij hen steeds sterker. Verslaving is dan ook een progressieve ziekte. Ruim één miljoen mensen in Nederland zijn afhankelijk van stimulerende of verdovende middelen, of heeft een verslavende gewoonte. Verslaving komt in alle lagen van de bevolking voor. Vrijwel iedereen kent wel iemand in zijn of haar omgeving met een verslavings- of doseringsprobleem. Velen realiseren zich dat zij zelf ook een gevaarlijke grens naderen.

Jongeren
Opvallend is de sterke toename van verslaving onder jongeren. Jonge mensen proberen vaak van alles en nog wat uit. Ze zijn nieuwsgierig en willen hun grenzen verkennen. Ook op het gebied van alcohol, drugs, roken en seksualiteit. Experimenteren met alcohol en drugs hoeft niet altijd slecht af te lopen. Vaak stoppen jongeren er vanzelf mee, maar helaas leidt het ook vaak tot bovenmatig gebruik. Het middel of de drank wordt gebruikt om onprettige gevoelens, zoals verveling, onzekerheid, boosheid of verdriet, niet te hoeven ervaren.

Signalen
Signalen van riskant gebruik uiten zich zowel in het gedrag als fysiek. De (school)prestaties gaan achteruit, afspraken worden niet nagekomen, de vriendenkring verandert, de interesse voor familie verdwijnt, ieder gesprek wordt uit de weg gegaan, er is geen energie meer voor sport of andere hobby's. Ook prikkelbaarheid, agressie, voortdurend geldtekort en onverschilligheid kunnen duiden op alcohol- en drugsmisbruik of andere verslavingen. Lichamelijke verschijnselen, zoals vermoeidheid, rode ogen, slapeloosheid en kleine ongelukjes, kunnen in combinatie met bovenstaand gedrag duiden op alcohol- en drugsmisbruik.

Dwangmatig gedrag
De behoefte aan stemmingsbeïnvloedende middelen of activiteiten is sterker dan wat dan ook. Dit leidt vaak tot zeer dwangmatig gedrag. Uiteindelijk zetten deze personen alles wat hen lief is en wat waarde heeft op het spel. Kenmerkend is de misleiding van zichzelf en van hun directe omgeving. Stiekem drinken of gebruiken, terwijl oneerlijk gedrag helemaal niet bij hun karakter past. De schaamte wordt steeds groter en het gevoel van eigenwaarde wordt systematisch ondermijnd. Na verloop van tijd valt de aanleiding om te drinken of te gebruiken weg en gaat het om bevrediging van een zeer sterke fysieke en emotionele behoefte. Het wordt een op zichzelf staand proces, dat met pure wilskracht alleen niet meer te keren is.

Afkicken of reguleren
In minder dan 1% van de situaties lukt het om eigenhandig de situatie om te buigen. Alleen door onderkenning van het probleem en het willen accepteren van hulp, kan de negatieve spiraal worden doorbroken. Het stoppen of reguleren kan dan het beste in overleg met een deskundige gebeuren. In het bijzonder de psychische klachten en de onderliggende problematiek verdienen extra aandacht en professionele begeleiding. Je kunt niet alleen verslaafd zijn aan alcohol, nicotine of drugs, maar ook aan eten, gokken, internet, gaming, medicijnen of seks.

Hulp vragen
Wij begrijpen dat hulp vragen een enorme stap is waar moed voor nodig is. De eerste stap in de IKOS-aanpak is een uitgebreid kennismakingsgesprek. Dit kan op iedere gewenste locatie plaatsvinden. Tijdens dit gesprek wordt gesproken over de achtergronden, de ontwikkeling van het verslavingsprobleem, de gevolgen en de vraag om hulp, zonder veroordeling van de verslaafde. Het verdere traject is erop gericht om inzicht te geven in eigen mogelijkheden en kracht en beperkingen om te zetten in positieve energie. Leren keuzes maken en daarvoor verantwoordelijkheid te dragen. Indien gewenst, zal ook de directe omgeving in het proces worden betrokken.


Heb je een vraag over dit onderwerp?

Geef ons dan een belletje of stuur een bericht.
We beantwoorden je vragen graag.

Deel deze pagina:

Wat anderen zeggen

  • "I went to the woods because I wished to live deliberately, to front only the essential facts of life, and see if I could not learn what it had to teach, and not,...

    Lees meer...