Runningtherapie is gericht op het reguleren van stress. Je leert om plezier en ontspanning te ervaren tijdens het lopen. Minder in je hoofd te zitten, meer te voelen in je lichaam. Zo zullen we je helpen om jezelf te begrenzen tijdens het lopen of om juist meer in beweging te komen.

We kijken of jouw manier van lopen typerend is voor jouw dagelijkse doen en laten en gaan daarover met elkaar in gesprek. Loop je erg hard, en verbruik je daarmee teveel energie om het zolang vol te kunnen houden als je zou willen? Dan gaan we oefenen met het verdelen van je energie. Hardlopers zijn immers doodlopers. Of loop jij juist minder hard van stapel? Dan helpen we je om in beweging te komen en zo je eigen kracht te ontdekken. Hoe ga je in het dagelijks leven om met de energie die je hebt? Het lopen zal je helpen om je spanningsklachten, op welke manier dan ook veroorzaakt, te laten verminderen. Daarbij zullen je zelfkennis en zelfvertrouwen toenemen.

Hoe vind of houd je balans?

Het leven dat we leiden zit vol met activiteiten, bezigheden en verantwoordelijkheden. We lijken in onze samenleving te moeten streven naar het perfecte leven. Wie wil dat nou niet: carrière maken, een mooie auto, er goed en verzorgd uitzien, een knappe partner, lieve kinderen, sociaal betrokken zijn en actief in jeugdverenigingen, sportclubs of de kerk. Al deze activiteiten - of het streven hiernaar - leveren stress op. Zeker wanneer we het gevoel hebben hierin te falen.

Hoe meer je doet, hoe drukker je het hebt. En hoe drukker je het hebt, hoe minder tijd je hebt om stil te staan bij jezelf. Je persoonlijke grens lijkt steeds verder op te schuiven. Welke keuzes maak je die jezelf daadwerkelijk opbouwen? Hoe vind je balans tussen werk en privé? Leef je of word je geleefd? En wat kan je zelf bijdragen aan een energieke levenswijze?

Aan de andere kant, niets (kunnen) doen levert ook spanning, stress en klachten op. Hoe ga je ermee om wanneer je hoofd vol zit met gedachten of zorgen die je maar niet kwijt kunt raken?

Binnen de runningtherapie is er aandacht voor deze vragen, maar bovenal voor het vinden van de balans die voor jou zelf prettig is. Het gaat er niet om dat je zo hard mogelijk loopt, of een zo groot mogelijke conditie opbouwt. Je hoeft dan ook geen ervaring te hebben met (hard)lopen. Binnen de runningtherapie spreken we over lopen en niet over hardlopen. Lopen is het middel, niet het doel.

Tien weken, zeven thema’s en inzichten

Tijdens de 10-weken durende training komen verschillende thema’s aan bod:

  1. Bewust worden van lichaamssignalen, emoties en gedachten
  2. Grenzen verkennen/bewaken
  3. De werking van stress en de omgang hiermee
  4. Actief en bewust ontspannen
  5. Je lichaam en geest sturen door middel van ademhaling
  6. Rust, reinheid, regelmaat en ruimte
  7. Voedingspatronen

De training bestaat uit uitleg over de bovengenoemde thema’s, een warming-up, het loopmoment (waarbinnen je kunt oefenen met het thema of je persoonlijke leerdoel) en rek- en strekoefeningen. Hierna is er ruimte om, in de veilige setting van de groep, te benoemen wat je ontdekt of geleerd hebt.

Buiten de loopgroep is er ook de mogelijkheid om individueel begeleid te worden. De opzet van de training ziet er dan hetzelfde uit als bij de groep. Hierin zal er (nog) meer ruimte zijn voor jouw persoonlijke begeleiding.

Praktische informatie over onze runningtherapie

  • Runningtherapie is voor iedereen tussen de 16-66, ongeacht je conditie of loopervaring.
  • De groepstraining vindt plaats op twee vaste loopmomenten. Kom je individueel, dan kun je het loopmoment afstemmen met de trainer. Elke deelnemer aan de training -  in groepsverband of individueel -  dient drie loopmomenten in de week te plannen, waarvan er twee onder begeleiding zijn.
  • De begeleide loopmomenten duren in totaal 75 minuten. Deelnemers kunnen elk moment van het jaar instromen binnen de groep.
  • De verzamelplek is bij het Trimbos van Harderwijk.
  • Groepstraining kost €200,- per maand, individuele training kost €45,- per loopmoment.


Heb je een vraag over dit onderwerp?

Geef ons dan een belletje of stuur een bericht.
We beantwoorden je vragen graag.

Deel deze pagina:

Wat anderen zeggen

  • ‘Mee op wintersport met een groep collega’s (lees: een ontspannen potje skiën en oppervlakkige gesprekken) of met een stel onbekende mannen door de Ardennen...

    Lees meer...