Sinds 19 mei jl. is IKOS begonnen met een loopgroep in de ochtend in het Trimbos van Harderwijk. Het doel: 15 minuten onafgebroken hardlopen. In 10 weken wordt naar deze tijd toegewerkt. Langzaam zal de intensiteit en de duur opgebouwd worden. In het programma zit veel structuur en regelmaat. De trainer is Bas Steennbergen. Hij vertelt wat er gedaan wordt: 'Na een rondje langs de velden, vul je een logboek in en leg ik uit waar in deze training de focus op ligt. Na de warming-up start de daadwerkelijke training. Het programma wordt afgesloten met de cooling-down en wederom het logboek invullen.' Bas is er als persoonlijke coach bij om te coachen in ieders proces en het geheel te leiden. In deze blog vind je de ervaringen van Bas hiermee.

Maandag 23 juni 2014

Het is weer maandag en dan lopen we altijd hard in het Trimbos van Harderwijk. Om stipt half 10 in de ochtend stonden we weer klaar om te beginnen. De één vol energie, de ander nog moe van een druk weekend. Door te genieten van het gemak waarmee je altijd adem kunt halen, kregen de lopers rust en vertrouwen in zichzelf.

Na het lopen konden we de conclusie trekken dat ieder met verschillende intenties naar het bos komt om te lopen, maar dat verschillen niet erg zijn. De één met veel energie, om zich moe maar voldaan te lopen. De ander juist moe, om door het lopen fit en energiek te worden. Allebei hebben ze gehaald wat ze wilden halen. Dát is belangrijk. Tot nu toe lukt ons dat steeds.

Woensdag 18 juni 2014

Wederom zijn we vanmorgen gestart met een aantal lopers. Onderwerp was het vinden van je eigen ritme. Het hebben van ritme vind ik erg belangrijk, zowel in het lopen, als in mijn dagelijks leven. Ritme geeft me rust, biedt me duidelijkheid en vergt minder van mijn aandacht. In onze drukke maatschappij, waarin veel van ons wordt gevraagd, vind ik ritme fijn om op terug te kunnen vallen. Ik heb het nodig, iedereen heeft het nodig. In runningtherapie kun je ontdekken en ervaren wat ritme is en hoe je er mee kunt spelen.

Belangrijke onderdelen van loopritme zijn de inademing en de uitademing. Daarom zijn we vóór het lopen gestart met het bewust worden van de ademhaling. Door dit iedere keer voor het hardlopen te doen, kunnen de lopers deze ontspannen ervaring meenemen naar het hardlopen. Daarna bleek ieder gemakkelijk in zijn loopritme te komen. Het ging zelfs zó lekker, dat de lopers aangaven dat ze nog wel een rondje wilden lopen en dat ze het jammer vonden dat we al weer klaar waren. Dit, terwijl ze vooraf nog opzagen tegen de te lopen tijden vanwege vermoeidheid. De vermoeidheid had plaats gemaakt voor een fit, energiek en ontspannen gevoel na het lopen.

Lijkt dit jou ook wat? Neem contact met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. op. Twijfelen is doen.

Woensdag 11 juni

Vandaag waren we weer met een groep van 4 lopers. Een oude bekende liep met ons mee, waardoor de sfeer in de groep anders is dan wanneer we met 3 lopers zijn. Dit was een interessant proces, want het looptempo kwam hoger te liggen dan normaal. Uiteraard kan je dit merken in je eigen lichaam doordat het sneller moe is, maar het valt ook op een andere manier op: het is stiller. De monden bleven bij 2 lopers dicht en zij liepen geconcentreerd. De snelle loopster had juist veel verhalen te vertellen en stelde veel vragen.

Misschien zal je denken: Waarom is dit nou belangrijk om te melden? Dit heeft te maken met het tempo waarop je loopt. Een vuistregel voor je optimale tempo is dat je nog net kunt praten. Als je nog kunt praten verbrandt je voornamelijk vetten (wat we juist willen!). Ga je harder lopen, dan moet je meer zuurstof inademen en is er minder kans om fatsoenlijk te praten. Je lichaam gaat zodoende naar verhouding minder vet verbranden en meer je spieren trainen. Als je dit steeds doet, zal je uiteindelijk minder afvallen dan wanneer je op een lager tempo loopt waarop je nog kunt praten.

Ten slotte nog even een korte tussenevaluatie van deze periode. De resultaten tot nu toe:

  • Afstand, trainingstijd en intensiteit zijn verdubbeld
  • Eén persoon die 2 kg af is gevallen
  • Iemand die haar lichaam strakker voelde worden
  • Lekker in hun vel zittende lopers.

Lijkt dit jou ook wel wat? Neem contact met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. op zodat we eens kennis kunnen maken.

Wat anderen zeggen

  • "I went to the woods because I wished to live deliberately, to front only the essential facts of life, and see if I could not learn what it had to teach, and not,...

    Lees meer...