‘Woensdagochtend - m’n wekker gaat. Oefff, vandaag het koude water weer in! Ik zie er gelijk tegenop. Of eigenlijk gisteravond al, toen ik de heldere sterrenhemel zag. Super mooi, maar ik dacht meteen: dat wordt een koude nacht. Ik vìnd dat ik niet tegen de training op moet zien, maar mijn lijf zegt wat anders. Ik probeer te ontspannen en zeg tegen mezelf: het komt goed, je hebt dit vaker gedaan. Dat werkt maar half en ik moet om mezelf lachen. Tsja, wie stoer wil zijn, moet pijn lijden…’

Hopen dat het niet doorgaat

’s Middags ontstaat er tien minuten voor het einde van onze teamvergadering een onrustige spanning. Eigenlijk zijn we in gedachten allemaal al bij het koude water. Even later lopen we naar de zwemvijver. Vier stoere kerels, bibberend in badjassen. Mensen roepen ons na: ‘Die zijn gek!’ Of: ‘Jullie liever dan ik!’ We lachen wat zenuwachtig en zwaaien hartelijk terug.

Eenmaal op het strandje begint het zeuren in mijn hoofd. Stiekem hoop ik dat één van ons voorstelt vandaag wat korter te gaan. Niet-gaan is geen optie, zo ver ben ik inmiddels wel. Toch blijf ik uitwegen zoeken om de kou te vermijden. Tevergeefs: het is zover.

Knetterkoud én knettergoed

Zodra mijn voeten onder water zijn, beginnen ze te steken. Het is water is echt knetterkoud. Geen ontkomen aan. Man, wat heb ik hier een hekel aan! Man, wat vind ik dit gaaf! Want ik kén de beloning die me zo te wachten staat: een fantastisch overwinningsgevoel.

Toch zie ik op tegen de minuten die komen gaan. We lopen tot onze nek het water in. De kou om je bovenlichaam is het ergst. Mijn ademhaling schiet omhoog. ‘Rustig adem halen, kom op!’ roept Bas. De knop gaat om: tijd om te focussen. Langzaam blaas ik uit. In no time heb ik de schrikreactie van mijn lichaam onder controle.  Ik voel de kou. Maar ook een kick. Een gevoel van overwinning: ik kán dit!

‘Via koud-watertraining je stress of angst te lijf!’

IKOS Training & Hulpverlening – zó werkt dat

Je weerstand, stress of angst de baas

Door de kou raakt je lijf onvermijdelijk in de stress. Je ademhaling schiet omhoog en mogelijk heb je ook andere sensaties; dat hou je niet tegen. Eerder dan in een therapiegesprek, merk en zie je wat de stress met je doet. Tijdens de koudwatertraining zoomen we in op je ademhaling. Die brengen we omlaag, waardoor de rust in je lijf terugkeert. Het mooie is: in andere stress situaties werkt deze techniek  óók.  Zo leer je via je lijf je hoofd een les. Heel concreet,  maar ook heel diep.

Fysieke uitdaging; mentaal effect

Al is het geen must, IKOS-therapeuten vliegen andere problematiek óók graag aan door je lichamelijk iets te laten ervaren. En er dán over te praten. In die ervaring ontdek je oude patronen en nieuwe mogelijkheden. Bijvoorbeeld: je woede en kracht leren hanteren tijdens boksen of misschien juist het beteugelen van je angst. Of: ontspanningsoefeningen waardoor je ineens ervaart dat je ook even niet in je (zeurende) hoofd hoeft te zitten. Natuurlijk wordt er ook gehuild en gelachen. Ook dáár kom je niet onderuit . Maar het levert je beslist wat op!

Ook vérder komen?

Voorbij die stress, het verdriet, de angst, onmacht of boosheid? Dichter bij jouw kracht en het roer in je leven – ook in moeilijke situaties? IKOS hulpverlening zet je fysiek en mentaal in beweging.

Nieuwsgierig? Doe een belletje of mail naar IKOS Houten. Uiteraard kan je ook via het contactformulier op de website contact zoeken. Dan kijken we samen wat jou past. Graag tot dan!

Dit zeggen jullie over onze hulpverlening

Dit zeggen jullie over onze hulpverlening

Dit zeggen jullie over onze outdoor

Dit zeggen jullie over onze hulpverlening

Dit zeggen jullie over onze outdoor

Dit zeggen jullie over onze hulpverlening

Dit zeggen jullie over onze hulpverlening

Dit zeggen jullie over onze hulpverlening

Bekijk alle reviews